donderdag 20 september 2012

Donderdag 20 september

Wat hebben we vandaag in de klas gedaan:

  • Revisie-oefeningen van hoofdstuk 1

Eerst een paar oefeningen over gelijkenissen: hetzelfde, dezelfde, even, evenveel, allebei.
Een link naar de oefeningen vind je hier.

Het adjectief. Dit was een spreekoefening.
vb. 'Ik heb een dikke kat en een zwart konijn.'
Een link naar de oefening vind je hier.

Het imperfectum
We hebben een invuloefening gemaakt om de 'soft ketchup'-regel te herhalen. De oefening vind je hier.
We hebben ook geluisterd naar 'Annabel' van Hans de Booij. In de tekst moet je de verba in het imperfectum invullen. Je kan het liedje nog eens beluisteren via deze link. En de oefening met de liedjestekst vind je hier.
Tenslotte hebben we ook een groepswerk gemaakt. Elk groepje heeft een klein verhaal geschreven over een persoon die een zeer slechte dag heeft gehad. Klik hier voor de oefening.

  • Hoofdstuk 2: Het onderwijs in België

Een luister- en spreekoefening: we luisteren naar een persoon die vertelt over haar schoolcarrière in België en we vergelijken dit met andere landen.

Een leesoefening: we lezen een tekst over Emina uit Turkije (klik hier voor de tekst) en zoeken het antwoord op de vragen bij de tekst.

Een spreekoefening: we maken een interview met een andere cursist over school en werk in België en in het thuisland en we bespreken dit met andere cursisten. Hier vind je de vragen van het interview.


Belangrijke datum: 11 oktober - de eerste luistertest!




zaterdag 15 september 2012

Donderdag 13 september

Vandaag zijn we gestart met hoofdstuk 1 van onze syllabus.

  • Het interview (p. 4) :
voorbereiden van de vragen + een interview doen met een andere cursist;

"François en Bénédicte": een luisteroefening over gelijkenissen. De oefening vind je hier.

gelijkenissen en verschillen zoeken op basis van het interview. Bijvoorbeeld: Wij zijn allebei getrouwd. Wij zijn niet even oud. Wij hebben evenveel kinderen.
Zie ook p. 5

  • Nationaliteiten (p. 5) :
vocabularium: de nationaliteiten van onze klas. Met deze structuur:
- Ik kom uit België. (het land)
- Ik spreek Nederlands. (de taal)
- Ik ben een Belg/een Belgische. (de inwoner)
- Ik eet graag Belgische frietjes. (het adjectief)


  • De flexie van het adjectief (p. 5)
grammatica: theorie en oefeningen
De oefening die we in de klas maakten, vind je hier.


  • Houston, here I come
een leesoefening: we lezen de tekst. Moeilijke woorden mag je opzoeken in het woordenboek of vragen aan Karin. Bij de tekst zijn vragen om te controleren of iedereen de tekst heeft begrepen. De laatste vraag is persoonlijk.
De tekst met vragen vind je hier.


Volgende les: revisie van hoofdstuk 1, oefeningen op het imperfectum, we starten met hoofdstuk 2

Tot 20 september!

woensdag 12 september 2012

Donderdag 6 september

Vandaag was de introductieles. Op het programma stond:


Administratie: is iedereen ingeschreven, kopen van de syllabus, afspraken en belangrijke data.
Voor de cursisten die niet aanwezig waren deze dag: de syllabus kan je ook de volgende lessen kopen (deze kost 15 euro) en op de website van de school vind je info over vakanties en examens
www.cvoth.be

Klik hier voor de data van de conversatietafel in Duisburg (Pachthof Stroykens)


Kennismakingsspel: we leren elkaar een beetje kennen door het spelen van een spel


Perfectum en imperfectum: revisie van de irreguliere verba


De volgende les (13 september) starten we met hoofdstuk 1.