woensdag 28 november 2012

Donderdag 22 november

  • Luistertest II
  • Grammatica: de progressieve vorm in de verleden tijd
    We maken een oefening in de syllabus p. 31
  • De horoscoop
    Een spreekoefening: Wat is je sterrenbeeld? Wat zijn de kenmerken van je sterrenbeeld? Geloof je in de astrologie?
    Woordenschatoefening over de horoscoop (syllabus p. 32-33)
    Een schrijfoefening: Dictee over bijgeloof
  • Verzamelen
    Een spreekoefening in groepjes aan de hand van de vragen uit de syllabus p. 27



woensdag 21 november 2012

Donderdag 15 november

  • Groepsopdracht 'het sprookje'
In een team van 3 à 4 personen schrijven we een Nederlandstalige versie van een sprookje.

  • Sport - klasgesprek
Wie doet er aan sport in de klas? Welke sport? Hoe intensief?

  • Sport - woordenschatoefening
We maken een woordenschatoefening. Deze oefening vind je hier.
Er is ook een oefening in de syllabus (p. 28-29)
  • Canyoning: sport en natuur - een leesoefening
De tekst staat in de syllabus (p. 29).
We lezen de tekst + woordenschatverklaring + discussie

  • Grammatica: de progressieve vorm
Wanneer we willen uitdrukken dat de activiteit op dit moment plaatsvindt, gebruiken we de progressieve vorm. Er zijn verschillende manieren om dit te zeggen:
 
1. Ik ben een boek aan het lezen.
2. Ik ben bezig een boek te lezen.
3. Ik ben bezig met lezen.
4. Ik zit een boek te lezen.
 
De theorie vind je in de syllabus (p. 79), de oefeningen op p. 30 en 31.
De laatste oefening is huiswerk!

woensdag 14 november 2012

Donderdag 8 november

  • Feesten - een spreekoefening
    Hou je van feesten? Welke feesten zijn voor jou belangrijk? Geef je cadeaus? Eet je speciale gerechten? Een hele lijst vragen om te bespreken met je collega's in de klas. (de lijst vind je hier).
  • Welk feest is het?Een oefening uit de syllabus p. 24.
  • Grammatica - possessieve vormen
    Er zijn diverse manieren om bezit uit te drukken in het Nederlands.
    Voorbeelden zijn:
    De auto is van mij. Het is mijn auto. Het is de mijne.
          We maken oefeningen in de syllabus (p. 26). Op p. 87 is er een theoretisch schema.
  • Grammatica - infinitieven met ver-
    Het participium van infinitieven die beginnen met ver- hebben geen ge-.
    We maken een oefening (p.27-28) + theorie (p. 77).
  • De wens van de houthakker
    Een sprookje + een oefening op het imperfectum.
    Daarna schrijven we in groepen zelf een sprookje.